Servera inte bränd pizza (och andra lektioner för att bygga älskvärda produkter)

Om kärleken är i de små sakerna, då har J. Karlsson ett starkt öga för detaljerna som får användarna att falla över huvudet.

Från sin första PM-roll på Pocket Gems, där hon skapade mobila spelfunktioner som höll spelare att logga in för mer, till sin tid på Dropbox, där hennes instinkt för att zooma in på användarproblem ledde till skapandet av några av företagets framstående UI-interaktioner , Karlsson har byggt en imponerande karriär med inriktning på att hitta den rätta touch som fängslar och inspirerar användare.

Hon har också tagit med sig sin expertis på pixlar och fysiska utrymmen, både på Airbnb – där hon fungerade som produktledare för Plus-lanseringen och chef för produkt för Homes Platform-teamet – och nu hos WeWork, som Director of Product Management. (Karlsson lyckas också på något sätt skära ut tid för att distribuera sin produktkunniga på andra arenor, som en ängelinvesterare och som föreläsare på Stanford, där hon undervisar studenter som börjar på resan till tidig produktbyggnad.)

När vi ser tillbaka på alla dessa upplevelser är det tydligt att kärlek är hjärtat i Karlsson etos om produktdesign, hemligheten till hennes meritlista för att lansera produkter som användarna värnar om. Och om företag vill förbli konkurrenskraftiga, hävdar hon, måste produktpersoner vara ännu noggrannare anpassade till en ny produkts kärlek – inte bara livskraft. ”Minsta livskraftiga produkt var tilltalande eftersom den var billig och man kunde få den att marknadsföra snabbare. Men vi har gått förbi en värld där produkter är ”det första av X”, säger hon. ”Stiver konkurrens innebär att MVP: er inte kommer att minska den längre. Om nystartade företag verkligen vill sticka ut måste de sträva efter att skapa en lägsta älskvärda produkt istället. ”

Tänk på denna analogi som Karlsson använder med sina studenter på Stanford: ”Säg att du försöker testa om folk gillar pizza. Om du serverar dem bränd pizza får du ingen feedback om de gillar pizza. Du vet bara att de inte gillar bränd pizza. På samma sätt, när du bara förlitar dig på MVP, den snabbaste och billigaste funktionella prototypen, riskerar du inte att testa din produkt, utan snarare en dålig eller felaktig version av den. ”

Konceptet med den lägsta älskvärda produkten (MLP) låter tillräckligt enkelt för att komma bakom: Du kan ge mycket mer värdefull insikt om dina kunskaper bygger på en tidig produkt som är närmare något som användare kan älska. Men medan MLP är en välkänd filosofi som ofta binds om i manifestationer om produktdesign, för att bygga verkligen älskvärda produkter, måste grundare och produktdesigners ta konceptet från det teoretiska till det konkreta.

”På en hög nivå är det svårt att hålla med om konceptet att vi ska bygga produkter som människor älskar. Men att faktiskt sätta i avsikt att bygga dessa produkter och förstå dessa människor är helt annan sak. Det handlar inte om att smälla några glänsande funktioner i din beta och kalla det en dag, säger Karlsson . ”Som produktbyggare måste vi borra ett lager djupare. Vad betyder kärlek till och med? Hur identifierar du vad som skulle göra din produkt älskvärd? Hur gör du det på ett sätt som är snabbt och effektivt? ”

I denna exklusiva intervju granskar Karlsson varför en djup förståelse av MLP: er gynnar grundare och produktledare. Hon delar upp de fyra principerna för hur grundare och produktledare kan nollställa exakt rätt problem att lösa. Sedan går hon igenom hur man gör MLP till handling – allt som krävs är noggrann uppmärksamhet på användarnas behov och lite pixiedamm.

SÖKER FÖR ÄLSKLIGA PÅ ALLA FELA STÄLLORNA: EN VARIGT TALA
Frakt MLP kan ge kraftfulla fördelar för företag i alla storlekar. ”Om du befinner dig i ett tidigt skede måste du kunna göra fallet för dina användare att stanna medan du bygger-mäter-lär dig på väg till en stark produkt / marknadsanpassning,” säger hon. ”För större företag visar att skapa MLP: er att du bryr dig om användare tillräckligt för att fortsätta att investera i erbjudanden och nya produktlinjer som påminner dem varför de föll för dina produkter i första hand.”

Att bygga en läskvärd produkt bör börja med en stark förståelsegrund. ”Om du inte har ett fast grepp om hur du genomför en MLP i praktiken kan du slösa mycket tid på att bygga en produkt som du tycker är älskvärd, men i slutändan inte är det,” säger Karlsson .

Hon delar en lektion som lärs hårt från Dropbox för att illustrera vad som händer när team inte förstår vad som gör tidiga produkter älskvärda. Då ledde Karlsson anklagelsen om Project Harmony, som innebar att bygga en funktion som signalerar användare när någon annan har öppnat samma dokument.

Möjligheten att se andra kollaboratörer löste en distinkt smärtpunkt: Tidigare, om två användare medvetet gjorde ändringar på samma dokument på samma gång, skulle det skapa två konflikter

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *